רזון – ירידה בלתי רצונית במשקל – Unintentional weight loss

Claudine Francesco Messina – פרנצ'סקו מסינה (אחרון הפסלים האיטלקיים הגאונים)– קלאודין. צילם ירון מרגולין

שינויים במשקל הם דבר מקובל לאורך חיינו. לא כל שינוי במשקל מעיד על מחלה. יחד עם זאת ירידה בלתי רצונית במשקל מעוררת דאגה ופניה לחקר מצבו של ויטמין B1 (שיבולת שועל, אספרגוס, עדשים ותפוח אדמה) בגוף. ירידה במשקל מבלי סיבה נראית לעין [ירידה בלתי רצונית במשקל (IWL)] מוגדרת ירידה של יותר מ-5 אחוזים מהמשקל הבסיסי במהלך 6 חודשים [מקור1, מקור2, מקור3]. כך למשל, 5 אחוזים מהמשקל הבסיסי של 52 ק"ג הוא 2.6 ק"ג. ירידה של 6 ק"ג בהחלט מעוררת דאגה כשהיא מתרחשת לאחר 3 חודשים. קהילת החברים ובני המשפחה רואים ומצביעים על הירידה בדאגה שהולכת וגוברת, אבל גם בעקבות חששם האדם שיורד ירידה בלתי רצונית נכנס לחרדה. בקרב המחלימים מאי-ספיקת כליות נושא זה שב ועולה, וגם אם מצבו של המחלים טוב, ואיכות חייו הולכת ושתפררת הירידה במשקל מאוד מדאיגה ואף יותר מהמחלה שמתים ממנה ואשר ממנה הוא הולך ומחלים ע"פ מדדי מעבדה רפואית. ירידה במשקל ובמיוחד המעבר לתת-משקל יותר ממדאיגים. למרבה הפלא הדאגה הזו גדולה מאוד גם אם הירידה הזו במשקל מגיעה בעקבות שינוי תזונה ואין היא מוגדרת כלל ירידה בלתי רצונית במשקל.

מחשבים משקל 52 ק"ג× 5%. כאשר הירידה במשקל מוגזמת, ואין הכוונה ל – 2 קילו אלא מעבר למקובל, ירידה של 6-8 ק"ג היא הירידה במשקל מבלי סיבה נראית לעין ואותה יש צורך לבדוק ולהעמיד במעקב צמוד ובחינה מעמיקה של המצב.

תוחלת חיים מוגברת מציבה אתגרים חסרי תקדים לחברה ומערכות הבריאות ברחבי העולם כולו. אלה כוללים עלייה חדה בשכיחות של מחלת כליות כרונית [CKD Chronic kidney disease – מחלת כליות כרונית מוגדרת כמצב בו הגוף אינו מסוגל לסנן בצורה אופטימלית את הפסולת המטבולית (מוצרי הפסולת של חילוף החומרים) מן הדם אשר מגיע לניקוי אל הכליות כמו: קראטינין ושתנן/אוריאה בדם. מוצרי הפסולת המטבולית (קריאטינין, אוראה) משמשים גם מדד לעוצמת המחלה של הכליות. בנוסף קיים קושי לווסת את מאזן הנוזלים בגוף ואת רמות האלקטרוליטים (מלחי אשלגן, נתרן, סידן ופוספטים). מחלה נוספת שמככבת במקביל לתוחלת חיים מוארכת היא מצב תזונתי לקוי עם תת-תזונה (malnutrition) – ובו מזהים גם בזבוז אנרגיה של חלבון (PEW protein-energy wasting) מדובר באינטראקציה של דלקת כרונית לצד צריכה תזונתית לקויה של חלבונים (יתר/חוסר) שעלולה להוביל לבזבוז שרירים ושימור יחסי של שומן בגוף. היא אחת הסיבות שמביאות חולי דיאליזה שנמצאים בתת-תזונה להשמין [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. המונח PEW הוצע על ידי "האגודה הבינלאומית לתזונה ומטבוליזם של הכליות" (ISRNM).

 החשש לתת-תזונה או תת-תזונה-חלבון-בזבוז אנרגיה (PEW) מוצדק. מצב זה שב ומעיד על הצורך

לבחון מחדש בראש ובראשונה את תזונת החלבונים.

חולי דיאליזה מונחים לצרוך יותר חלבונים מהנדרש. מצב זה ע"פ מחקרים משתנה מחולה לחולה בפועל. חולים רבים לא מקפידים על הנחיות הרופא מסיבות מגוונות, אבל ההנחיה לצריכת חלבונים מוצהרת, רשומה בדף הוראות לחולה הכליות בדיאליזה ונפוצה. עלינו לשקול לבחון גם את "צום החלבונים" במקרה זה או לדחות הגבלת חלבון (צום מחלבונים), שמובילה בדרך כלל להחלמת הכליות, מחשש שהיא העומדת גם כאן.

אלבומין החלבון בדם הקשור למצב תזונתי תקין. ירידה באלבומין מלווה בירידה במשקל שאינה מוסברת ומבשרת על תוצאות קליניות גרועות יותר, כולל הישרדות מופחתת (מוות) ונקשרת בד"כ אצל מבוגרים עם CKD (כליות סוררות), שהגיעו לתת – משקל. 

הפסל של דוד – דוד הצעיר שכבש את לב ההמונים, גיבור שהביס את גוליית הענק, בעל עמדה נשית, פתלתלה, מאוד רזה ועדין. מאת דונטלו. פירנצה, המוזיאון הלאומי ברג'לו. דונאטו די ניקולו די בטו בארדי (Donato di Niccolò di Betto Bardi), הידוע יותר בשם דונטלו, היה פסל מוכשר שחי בתקופת הרנסנס. הוא נולד בפירנצה, למד פיסול קלאסי ויצר את אחד הפסלים היותר ידועים "דוד". פחות ידוע מי הזמין את הפסל כנראה הפסל נוצר עבור קוזימו דה מדיצ'י והוצג בחצר הפאלאצו מדיצ'י בפירנצה. לאחר שמהפכנים שלחו את בני מדיצ'י לגלות מפירנצה בשנת 1494 הפסל הוחרם והוצג בפאלאצו דה לה סיניוריה. גם תאריך היצירה לא ידוע, התאריכים המוצעים משתנים בין שנות ה-1420 ל-1460 (6 שנים לפני מות הפסל. דונטלו מת בשנת-1466). בדרך כלל מצינים את 1440 לשנת היצירה שלו.

במצב של ירידה במשקל לא מוסברת בודקים את מצב האלבומין בדרך כלל ביחד עם בדיקת prelbumin, המיועדת לבחינה אפשרית או שלילה של תת-תזונה בשל מחסור בחלבונים, אם האלבומין נמוך מהרצוי (3.5, טווח הנורמה בבוגרים הוא 3.5-5.4 גרם לדציליטר [מקור].) וזאת להערכת הסטאטוס התזונתי בעיקר במצבים הנחשדים לחוסר תזונה [מקור1, מקור2].

אלבומין נמוך הוא מדד לתת תזונה ובצקות, אבל אם האלבומין עולה (בטווח הנורמה) כמו שרואים במקרי רזון רבים בקרב מחלימי כליה, סוכרת – קשה להעריך תת-תזונה.

מדידת אלבומין תידרש במצבים של עייפות וכאמור באיבוד משקל מסיבות לא ידועות, (גם בחשד לאי ספיקת כליות או הופעת נפיחות סביב העיניים, בצקת בעיקר בגפיים התחתונות, פעילות יתר של בלוטת התריס, או מצבי דלקת ועוד מצבים כהתייבשות, איבוד חלבונים בצואה, הרשימה ארוכה) וכמובן במחלת כבד נושא שמאשרים או שוללים בעזרת דיקות דם נוספות שכוללות בין היתר אנזימי כבד [מקור].

מצבים הגורמים לירידה בלתי מוסברת במשקל פעמים רבות יכולים להפגין פעילות יתר של בלוטת התריס.

למאמרי –

יתר פעילות של בלוטת התריס מתפתחת כאשר בלוטת התריס מייצרת יותר מדי הורמון שמכונה על שמה הורמון בלוטת התריס. ככלל

הורמונים שולטים בתפקודים רבים בגוף, וההורמונים של בלוטת התריס שולטים גם על חילוף החומרים בגוף האדם.

עודף הורמונים מבלוטת התריס מגבירם את חילוף החומרים ויכול לגרום לירידה במשקל, הזעה ודופק מהיר. נושא זה יכול גם להשפיע על לחץ דם גבוה, עור חם ולח, סבל מחם, (גם כשאחרים לא חושבים שחם), רעד של היד, מצב הרוח, הריכוז, ולייצר עצבנות, וחרדה.

בעיות בליעה נקשרות גם עם תסמינים של הגדלת בלוטת התריס. אם בלוטת התריס נמצאת ביתר פעילות, האיזון שלה הרבה יותר קשה, צריך ליצר תהליכים כימיים בגוף, ואפילו להעניק לגוף הורמון שמדכא את פעילות היתר הזו של הבלוטה, ולא תמיד מצליחים בכך [מקור]. על נושא זה כתבתי בהרחבה "בלוטת התריס -מחסור ביוד, חוסר סלניום או עודף פלואור במים גם דמימה בשרירים שנצמדים לעצם הלשון עלולים להוביל לתת פעילות של בלוטת התריס (תירואיד" – כאן. למאמרי על קשיי בליעה נתקע לי בגרון – דיספגיהכאן. אם בלוטת התריס  פעילה יתר על המידה, סביר [מקור]. להניח שתשרפנה הרבה קלוריות ובקצב שריפה מהירמהרגיל, גם אם האדם בעל תיאבון טוב ואוכל מזון בכמות רצינית הירידה במשקל במקרה זה הינה בהחלט אפשרית והיא בלתי רצונית.

פרופ' כריסטוף מטאלידיס (Christoph Metalidis) מהמחלקה לרפואה פנימית כללית, בית החולים האוניברסיטאי Gasthuisberg, לובן, בלגיה פרסם ב – 2007 מאמר מחקר תצפיתי פרוספקטיבי שערך בבית החולים שלו על 101 חולים שהגיעו  למחלקה שלו לטיפול (מח' פנימית כללית של בית חולים אוניברסיטאי) כולם סבלו מירידה בלתי רצונית במשקל של לפחות 5% תוך 6-12 חודשים [מקור1, מקור2, מקור3]. בדיקות המעבדה שערך כללו CRP כלומר חלבון מגיב C, ערכים גבוהים שלו משמשים כמדד כללי לנוכחות דלקת, אלבומין, שהוזכר ומשמש אינדיקטור למצב תזונתי, המוגלובין שמצביע על אנמיה ובדיקות תפקודי כבד. מטאלידיס מציין כי ב – 28 מקרים שנחקרו שהם (28%) מהנחקרים לא נמצאה כל סיבה או הסבר לירידה במשקל למרות מאמץ שהושקע ומעקב של לפחות 6 חודשים [מקור]. בעמדת הסיכום כריסטוף מטאלידיס מציין כי בחולים שמזוהים עם ירידה משמעותית במשקל לא רצונית או שאינה מכוונת (IWL), לא נמצאו בכלל עדויות למחלות אורגניות גדולות ובמיוחד לא נמצאו מחלות ממאירות. מחלות כסרטן נראות מאוד לא סבירות כאשר הערכה בסיסית היא תקינה לחלוטין רשם כריסטוף מטאלידיס. במסגרת זו, גישת המתנה ערנית עשויה להיות עדיפה על פני בדיקות לא מכוונות ופולשניות, הוא הוסיף [מקור]. חסר מחקר בנושא הירידה הלא רצונית במשקל (IWL). מחקרים בנושא נדירים, וכך גם אלגוריתמים או הנחיות לאסטרטגיה טיפולית, או לכיוון הגישה האבחנתית הנכונה, למרות שכמה רופאים גיבשו דרך אבחנה כפי שגם נרשם במאמר זה, וזו כוללת בדיקות מעבדה שגרתיות (ספירת דם מלאה, קצב שקיעת אריתרוציטים ואלבומין בסרום, אמינוטרנספראזות, גמא-גלוטמיל טרנספפטידאז, רמות פוספטאז אלקליין ו-lactate dehydrogenase, חלבון מגיב C‏) [מקור] וכן בדיקת אולטרסאונד בטן במקרה של חשד לסרטן במערכת העיכול  [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. בהחלט בולט נושא החרדה ממחלה ממאירה, מסרטן והממצאים הקליניים של ירידה בלתי רצונית במשקל (IWL) מצדיקים זאת. בית החולים הספרדי קלט חולים בשל ירידה בלתי רצונית מינואר 1991 עד דצמבר 1996 ששימשו מחקר שפורסם בסיינס בשנת 2003 על-ידי פרופ' חוסה ל. הרננדז וצוות עוזריו ( Am J Med.  2003 José L Hernández et al. Am J Med. (2003. מדובר בבית החולים Marqués de Valdecilla בצפון ספרד, שמשרת אוכלוסייה של כ-500,000 תושבים. במהלך תקופת המחקר טופלו במחלקה הפנימית הכללית של בית החולים הספרדי המרקיז מוולדצ'ייה 35,402 חולים, מתוכם 1211 (3%) סבלו מירידה בלתי רצונית במשקל (ע"פ ההגדרה של ירידה ביותר מ-5 ק"ג (וליותר מ-5% ממשקל הגוף ב-6 החודשים האחרונים). 52 חולים לא נכללו בגלל ירידה במשקל <5 ק"ג, כולל 11 שבסופו של דבר אובחנו בסרטן. במחקר זה בקרב -55 (18%) מאותם חולים לא נמצאה הסיבה לירידה במשקל. יחד עם זאת בכמעט 40% מהמקרים של ירידה בלתי רצונית במחקר זה  הייתה ללא ספק סרטן [מקור]. בכ60% מהמקרים לא נמצא קשר בין ממאירות (Malignant), וירידה במשקל בלתי מובנת (IWL) וכך ברוב המחקרים המדווחים [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7, מקור8].

במקרה הבוחן שעורר את תשומת לבי אל הירידה הגדולה במשקל המחלימים נמצאת הגב' שהחלימה מאי ספיקת כליות בתוך תקופה קצרה מאוד בת כ 4 חודשים (ע"פ הנתונים שבידי מיום ה- 6.12.23 שהגיעו מהמעבדה ומופיעים למטה – GFR 93 = החלמה מאי ספיקת כליות בתמיכה ותיקוף של מדדים נוספים: קריאטינין, אוראה, חומצת שתן, גלוקוז ועוד ועוד) וירדה קרוב ל 12% ממשקל גופה ונחרדה גם האלבומין נבדק אצלה ונמצא שהאלבומין בטווח הנורמה, עם מגמה של עליה (4.3, בתחילת התהליך עמד האלבומין על 3.9) וכן כל מדדי הכבד. במקרה אחר של נער ספורטאי, שהחלים אחרי 22 יום, לאחר ש"טופל ץ" במשך עשור, אצל נפרולוג, מומחה ןמחלת כליה בקרב ילדים, ללא הצלחה. הגם שהמשיך להתאמן לא היה כמעט שינוי במשקל. יצויין כי במקרה השני לא הייתה בעיה של סוכרת.

המקרה הראשון דומה למקרים נוספים בקרב מחלימים, גברים ונשים שעברו למרחב ההחלמה ובחלק מהמקרים לאחר שחל שינוי מאוד משמעותי במדד ה-GFR שלהם, ניכרה ירידה במשקל. ישנם מדדים נוספים שנבחנו. האלבומין היה בטווח הנורמה במגמת עליה, גם מדדים נוספים נמצאים אצל כולם, כמו יתר אנרגיה, חזרת התשוקה המינית, שינוי מארג הרגשות לחיובי יותר, אבל לא הם שעומדים במרכז מאמרי זה, אלה נושא הירידה במשקל הלא מובנת או הבלתי רצונית. נמשיך אם כן בנושא הירידה הבלתי רצונית במשקל – Unintentional weight loss (IWL).

הסיבות לירידה גדולה במשקל הן מגוונות:

לחץ נפשי, שינוי קריירה, מאבק על הצלחה מאתגרת, בדידות, התקפי חרדה, הרופא הבודק רשם למטופל שהחלים מאי ספיקת כליות ע"פ הנתונים שבידי במילים פשוטות"מטורללת"- מצורפים למטה 

הרי לפניכם הסיבה אכן עלולה להיות נפשית אך לא נראה שכך היא במקרה זה, אבל הוא המשיך לדרכו כהרגל המכונים מרפאים בימנו. זריקת האחריות מקובלת היום בכל הדרגות לצערי. האבחון שלו מצורף למעלה –
למעלה רשימת מדדי ההחלמה המהירה

וכן (למטה) טבלת נתונים לפני ואחרי – כפי שקיבלתי מהמחלימה. כהערת אגב, כל מחלים מגיש לי טבלה כזו, למעט מס' בודד של אנשים, בעיקר זכרים, שמסרבים לכך. הם גם אלה שתהליך ההחלמה שלהם מתארך, מסתבך ונזקקים לתפריט 2, ותפריט 3 בשל הופעתן של מחלות חדשות, שמקורן בהתארכות תהליך ההחלמה מה שחושף את גופם לרעלים אורמיים. רעלים אורמיים מובילים בד"כ לדיאליזה, הרס הכליות ומקורם ע"פ רוב תרופות, חלבון מהחי וזיהום אוויר.

שינוי תזונה בפרט תוך כדי נטילת סיבי תזונה מסיסים וג'לים, גם נטילת תרופות ומחלות בהן קשיי בליעה, ירידה בחוש הריח והטעם [מקור], הן אחת האפשרויות ואין אפשרות זו יכולה להיכנס לקטגוריה ירידה בלתי רצונית במשקל, הגם שהירידה לא הייתה מטרת הטיפול אלא החלמה ממחלה שמתים ממנה ורפואת הממסד הכלל עולמית אין לה, כבר מעל למאה שנים, מענה לה. 

הקצנה של תנגודת לאינסולין ו/או מחלה שטרם עלו עליה וגיל הן סיבות נוספות אפשריות לירידה במשקל שמתרחשת מבלי שתוכננה

[מקור].

יש לבדוק בשל ירידה לתת-משקל גם בעיות בעיכול, כגון מחלת צליאק או תסמונת המעי הרגיז (IBS) וכן מצבים בריאותיים אחרים, כגון פעילות יתר של בלוטת התריס, שהוזכרה קודם לכן, סוכרת מסוג 2 או אי ספיקת לב [מקור].

בקרב אנשים מבוגרים קיימות סיבות שכיחות לירידה בצריכת מזון (לשם חיסכון, עצלות, רכישת מזונות תעשייתיים) ודיכאון (חרדה ודיכאון מככבים בכל קבוצות הגיל) אבל שיטיון (ירידה משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי של האדם) נוכח בעיקר בקרב הקשישים [מקור]. 

אחת הסיבות מעוררות הדאגה הקשורה בציבור לירידה משמעותית במשקל היא סרטן. המחלה גורמת לשינויים כימיים בדנ"א. השינויים האלה ניתנים לזיהוי, ומשום שאלה הוכחו עצמם כבעלי יכולת ניבוי מעולה למחלות שונות, ובמיוחד לסוגי סרטן שונים, בשלבים מוקדמים של המחלה, בדיקה כזו יכולה לשלול ירידה במשקל מסיבה זו או לתקף אותה. בהמשך וע"פ הנתונים להתחיל בטיפול החלמה מידי שדורש אף הוא שינוי תזונה כמו סילוק כל החומרים המסרטנים מהמזון (פחמימות, סוכרים, חומרי שימור, חומרי צבע ומחמצנים שונים) [מקור]. גידולים ממאירים, משנים את המצב הקטבולי (Catabolic פירוק וחמצון של רכיבי התזונה בתהליך של חילוף החומרים) ובהמשך גידולים אלה בהחלט עלולים לגרום לירידה במשקל. השינויים בתהליך חילוף החומרים גם מדכאים את התיאבון על ידי מתווכים (Mediators) המופרשים מהגידול (Cachectin כמו) [מקור]. במקרה של חשש שמדובר בסרטן יש לערוך בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס בקבוצות הגיל המתאימות (גיל 50 באוכלוסייה עם סיכון ממוצע) בדיקת ממוגרפיה (Mammography) אפשרית אף היא בהתאם למקובל כבדיקת סקר לגילוי סרטן השד גם בדיקת PAP‏ (Papanicolaou Smear) אפשרית. היא מקובלת מקובלת לגילוי סרטן צוואר הרחם בנשים

לגברים מומלצת בדיקה למצבה של הערמונית PSA(Prostate Specific Antigen) שנועדה לגילוי סרטן הערמונית,

אבל, אם התיאבון סביר, והאדם עבר שינויי תזונה, כדי לקדם החלמה, ואיכות חיים, הרי שסביר להניח שהיופי חוזר אליו. שינוי שכולל הוספה משמעותית של סיבי תזונה, הרי שגם ואף על פי שניכרת ירידה משמעותית במשקל והיא בהחלט עלולה להיות התסמין הראשון המרמז על מחלה כרונית כלשהי, ואין תסמינים נוספים המצביעים על מחלה דלקתית, להפך בבדיקת הדם רואים שיפור הנובע משינוי התזונה (אלבומין עלה) יש לבחון גם את האבחון "מחלה" לשיפור המרחב הבריא. הגיע הזמן שגם בממסר ילמדו על תהליכי החלמה והסימנים לשיבה אל החיים הטובים.

יחד עם זאת בדיקות רפואיות מחייבות לתקף את הידיעה שהאדם בריא ומחלים לאור השינוי בתזונה וירידה גדולה מהרגיל במשקל. 

הניסיון מלמד כי אנשים שהחלימו בטווח קצר מתנגודת ממושכת לאינסולין (מעל ל – 7 שנים)

יורדים במשקל כשההחלמה מתחילה.

הולדת ונוס – לבוטיצ'לי. המודל ליופי נשי שנוצר על-ידי האמן שבציור של בוטיצ'לי הייתה אשת אצולה איטלקית צעירה, בת ג'נובה, בשם סימונטה קטאנו דה וספוצ'י  Simonetta Vespucci (בכינוייה סימונטה Simonetta היפה), שהייתה כוכבת של הימים ההם לכאורה בריג'ט בארדו של תקופתה. היא נשאה בגיל 15 או 16 למרקו וספוצ'י, אבל אחיו של לורנצו המפואר והעשיר המופלג ג'וליאנו דה מדיצ'י התאהב בה והפך אותה כנראה למאהבת שלו. בגיל 23 היא מתה משחפת. "לידת ונוס” של בוטיצ’לי, הוזמנה מהצייר על ידי ג'וליאנו אחד מבני משפחת מדיצ’י או ע"י אחיו רב העוצמה להנאתו הפרטית. כך, העבודה הוסתרה מעין הציבור במשך יותר מחצי מאה.

מס' מקרים בקליניקה שלי (ירון מרגולין) מצביעים על נושא שראוי שישמש קרקע למחקר חדש – ירידה במשקל בלתי מכוונת לכך, אלא להחלמה ממחלת הכליות, הסוכרת2, יתר לחץ דם, יתר כולסטרול ויתר חומצת שתן כשברקע בולטת תנגודת לאינסולין ארוכת שנים. אנשים שמחלימים בבת אחת ממספר מחלות יורדים במשקל לדרגה שנקשרת בתת-משקל במרחב של רפואת הממסד וחייבים לציין שהיא נכשלה בהחלמה ממחלות כרוניות רבות כולל: לחץ דם, יתר כולסטרול, סוכרת, אי ספיקת כליות, מחלות מעי, לב, ריאות  – הרשימה ארוכה והמדדים הנזכרים למעלה בטווח הנורמה מלמדים על החלמה, נושא שרופאים מומחים בכל הדרגות לא מכירים אותו בכלל. אם התפרסם איזה מאמר שבו נפרולוג הביא להחלמתה של כליה אחת, אני מתנצל, אבל מה שנראה מובן מאליו בקליניקה שלי, טרם מצאתי בפרסומים רשמיים. בנוסף לאלה אין להתעלם ממראה עיניים. ההנחה היא שהאנשים האלה כולל הגב' המחלימה מאי-ספיקת כליות, תנגודת לאינסולין, סוכרת2, יתר לחץ דם, יתר כולסטרול ב כ4 חודשים ושהנתונים שלה מובאים בחלקן במאמר זה, היא סיבתה המרכזית לכתיבתי את המאמר הזה – גם היא וכן אנשים רבים נוספים שמחלימים ומגיעים לקליניקה לשם כך כשהם נראים טוב, מדי יום, ואיכות עורם חיונית גם ברק השיער והעין והם פעלתנים ומלאי אנרגיה, המדדים מצביעים על תפקוד מיטוכונדריה טוב, אבל בפועל וע"פ הנתון של מרחב הממסד שלא מכיר תהליכי החלמה ולא מתמודד אתם הם מוגדרים סובלים מבעיות משקל. אני מבקש להדגיש כי חולי כליה רבים סובלים מהשמנה הקשורה לתנגודת לאינסולין. כידוע,

אינסולין הוא הורמון אנבולי, כלומר הוא חלבון בונה – הגוף מתקן את עצמו ובונה עצמו מחדש בעזרת אינסולין.

הורמון אנבולי אינסולין) מסייע לגוף בבניית רקמות, האדם הבריא חש שיש לו יותר אנרגיה, אבל האדם החולה חש שהוא עייף.

המזון הנאכל מתפרק במערכת העיכול שלנו לחומרים שונים ובכללם גלוקוז (סוכר), הגלוקוז (סוכר) חיוני לתפקוד הגוף. כתוצאה מכך, הסוכר שעובר ממערכת העיכול ונספג בזרם הדם, מגרה את הלבלב לייצר אינסולין, בכדי לסייע לגלוקוז להיכנס לתאים לצורך הפקת אנרגיה או אחסון לשעת הצורך. במצב תקין קיים איזון בין בניית רקמות לשריפת אנרגיה. כאשר האדם צורך יותר מדי סוכר – הוא המצב הלא תקין, הגוף מפריש עודף של אינסולין, הגלוקוז לא נכנס לתאי הגוף. כתוצאה מכך מצטברת מסה של רקמת שומן שהגוף לא מספיק לפרק, ולכן נגרמת עלייה במשקל. בנוסף השמנה כשלעצמה יוצרת ומרחיבה את ההתנגדות לפעולת האינסולין הנ"ל שמכונה עמידות לאינסולין ותנגודת לאינסולין. מה שמנציח את המצב. התופעה הזו – עליה במשקל נוכח תת-תזונה וודאית ושל שריפת אנרגיה ברמת בזבוז שכיחה בקרב חולי הכליות שהתחילו בדיאליזה, נושא שמכונה תת-תזונה-חלבון-בזבוז אנרגיה (PEW) (PEW protein-energy wasting) מדובר באינטראקציה של דלקת כרונית ובמצב שבכלל לא מוכר ולא עולה כאפשרות בקליניקה של כותב שורות אלה, האנשים האלה נמצאים בדיאליזה, לא מחלימים. היא לכאורה בלבד טיפול וגם מכונה ע"י מומחי הממסד טיפול בדיאליזה. רחמי על המטופלים האלה. הרופאים מעמיסים עליהם חלבון, נושא שקוראי מאמרי ההחלמה של מחלת הכליות המופיעים בבלוג זה כמו "אילוף הכליות הסוררות", או ''התכנית לשיקום הכליות" (כאן) ו''צום חלבונים" גם ירידה בתפקוד הכליות – מה לעשות? ועוד, ועוד יודעים שההצלחה להביא אדם להחלמת כליות נקשרת בהפחתת החלבונים. מכל מקום בעולם שלא מביא להחלמה,

חולי דיאליזה שמופגזים עם חלבונים, ויתר חלבונים בהנחיית הממסד, למרבה התדהמה עולים במשקל ומראים תת-תזונה

"כמעט 50% מאוכלוסיית המחקר הייתה בעלת משקל עודף או השמנת יתר [מקור]. אולם עם זאת באופן פרדוקסלי, נמצאה אוכלוסייה זו כסובלת מתת תזונה'' רושמת במאמרה פרופ' מונה בועז – ראש המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל, דיאטנית מוסמכת, ראש היחידה לאפדימיולוגיה ומחקר בבית חולים וולפסון וחברה בוועדה הבינ"ל לתזונה ומטבוליזם של חולי כליה [מקור]. ההדגשה שלי. ההסבר לכך הוא תנגודת לאינסולין

אלברטו ג'קומטי Alberto Giacometti (שווייץ, 1901-1966)
Homme qui chavire/אדם נופל
1950. ג'קומטי הוא אחד הפסלים הבודדים שהצליח כמו האיטלקי מסינה פרנצ'סקו להפיח "רוח חיים" בפסליו, מה שהופך אותו לייחודי ונעלה מעל כולם.

למאמרי – על התנגודת לאינסולין (insulin resistance) מאת ירון מרגולין

אין דרך לברוח מכך ולכן אני כותב מסתבר שמחלימים מעמידות לאינסולין, כפי שנראה בקליניקה של רושם שורות אלה, מרזים ובמקרים רבים גם חלקם מרזים מאוד. הרזיה זו אינה ירידה במשקל מסיבה בלתי רצונית או לא מוסברת. יש לה הסבר והוא ההחלמה מהתנגדות הגוף לעבודה התקינה של האינסולין. כשהם מגיעים עם תנגודת לאינסולין הם נמצאים במשקל יתר גם אם הם נראים לנו ולכם ולי רזים, בשל בעיית האינסולין וכשהאינסולין שב מסורו הם מרזים ובהשוואה בין שני המצבים הגם שהם נראים כמי שנעשו צעירים בעשר שנים ויותר ומעוררים קינאה בסביבתם – הם מאוד רזים בהשוואה. נושא זה ייחקר והמנגנון המדוייק של ירידה במשקל זו נוכח חזרת ההורמון הבונה – אינסולין לתפקוד ייחשף כשרפואת הממסד תעבור מממכר תרופות להחלמה.

.אישה עומדת 2 אלברטו ג'קומטי

ירידה במשקל לא מכוונת (IWL) היא כאשר אנשים יורדים במשקל מבלי לשנות את התזונה

או מבלי לשנות את שגרת הפעילות הגופנית שלהם. ירידה כזאת במשקל יכולה להיות סימן ללחץ או מחלה קשה. אבל, אם האדם ירד במשקל בשל מעבר לתפריט החלמה שהוביל אותו לפרמטרים בטווח הנורמה שמצביעים על החלמה מסוכרת2, יתר כולסטרול, יתר לחץ דם, ואי ספיקת כליות וכן מיתר חומצת שתן (Uric acid) כבדוגמא למעלה – הדאגה איננה במקומה ופניה לרופא עלולה להוביל לבדיקות פולשניות בהן הזרקת חומר ניגודי שעלול לבטל את ההחלמה שהגיע אליה, ובכל זאת למען היושרה יש לבדוק את המצב ולפנות לרופא שמכיר היטב את התיק הרפואי שלך ומורשה לשווק לך ערמות של תרופות.

פניה לרופא משפחה, ליתר ביטחון, היא המלצה נבונה שיכולה להוביל להרגעת הרוחות

גם להיפך לצריכה של תרופות אשר במקרה של מחלת כליות עלולות לכאורה להחזיר את מחלת הכליות. להזכיר שממחלת כליות מתים, מירידה במשקל לא מתים, אבל יש לברר אם הירידה לא נובעת ממחלה שמתפתחת וכן מתים ממנה. למזלי, במקרה שעורר את תשומת הלב שלי אל הנושא הרופא רשם (במכתב שמופיע למעלה) שהגב' חשודה בעיניו כמטורללת. או בשפתו המכובסת: "ממליץ הערכה פסיכיאטרית ". זאת כאשר ידוע שהפרעות פסיכיאטריות מייצגות רק כשליש מהמקרים [מקור].

ירידה גדולה במשקל שמוגדרת לא רצויה [ירידה בלתי רצונית במשקל (IWL)] עלולה להיגרם מאירוע מלחיץ כמו גירושין, אובדן עבודה או מוות של אדם אהוב ומלחמה ובישראל טבח באוכלוסיה שנגרמה עקב רשלנות ההנהגה וסירובה לשאת באחריות, אבל לא זה המצב שלפנינו.

מחקר שנערך על ילדים הסובלים מתת תזונה עקב צריכה לא מספקת של חלבון ופחמימות הפתיע. החוקרים חשבו שעל-פי ההיגיון הם ישמרו על התיאבון שלהם ויגיבו מיידית לאספקת נוספת של חלבון ואנרגיה. ידרשו עוד אוכל או יאבקו להשגתו, אבל, הילדים כך הסתבר פשוט הסתגלו למחסור התזונתי שלהם על ידי הפחתת ההוצאה האנרגטית שלהם וחילוף שומן בגוף מה שמוביל לירידה במסת השריר ולניצול מאגרי חלבון כמקור אנרגיה.

מסת גוף רזה, שרירים רופפים יחד עם שמירה על מסת שומן בגוף כך ששיוך היחסי של שומן למסת גוף רזה עשוי אפילו לעלות כאשר התיאבון מדוכא. נושא זה עומד במרכז מה  שמכונה בזבוז אנרגית חלבון (PEW) [מקור1, מקור2].

במקרה של שיבת הורמון האינסולין לתפקוד מלא, מזהים ירידה יחסית למשקל בעת המחלה. האנשים מאוד פעילים, נמהרים ונחושים, דומה שהתעוררו משנה ארוכה הם פשוט הסתגלו למצב התזונתי החדש שלהם שמאפשר ריפוי ונוכחות של כל יסודות המזון הנדרשים לתפקודי שיא ועל ידי הרחבת ההוצאה האנרגטית שלהם וחילוף שומן בגוף אנחנו מזהים ירידה במשקל נוכח שיבתו של האדם לחיים עם איכות חיים גבוהה.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *